Tematem tkaniny jest pierwsze wykonanie tego utworu które miało miejsce 12 stycznia 1578 roku w Ujazdowie dla uświetnienia uroczystości zaślubin Jana Zamoyskiego z Krystyną Radziwiłłówną. W górnej części gobelinu przedstawieni są bohaterowie dramatu: król Troi Priamus, Antenor, rotmistrz, więzień, Kasandra. Wśród gości widzimy króla Stefana Batorego, Annę Jagiellonkę, Jana Zamoyskiego, Krystynę Radziwiłłównę. W bordiurze z lewej strony umieszczona jest tarcza herbowa i insygnia godności kanclerskiej i hetmańskiej Jana Zamoyskiego, z prawej-lutnia i herb Jana Kochanowskiego. U góry godło królewskie Stefana Batorego, w dole tarcze z herbami Krystyny Radziwiłłówny - Trąby i Jana Zamoyskiego - Jelita, a pod nimi herb Ogończyk Szydłowieckich, matki Krystyny i Uhrowieckich Suchekownaty, matki Zamoyskiego. Polska 1984 rok.
Jolanta Owidzka – Studiowała w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie, oraz na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Dyplom otrzymała w pracowni tkaniny prof. Eleonory Plutyńskiej. Pracowała w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Wybitna przedstawicielką polskiej tkaniny nowoczesnej. Jolanta Owicka prezentowała swoje prace m.in. na Biennale Tkaniny w Lozannie, San Paulo oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Yorku. Sztukę włókna prezentuje na rozlicznych wystawach
i plenerach w kraju i na świecie. Stworzyła w Warszawie własną pracownię tkacką i zrealizowała około 50 monumentalnych tkanin do reprezentacyjnych wnętrz galerii wystawowych, teatrów, filharmonii, hoteli i banków.
Dla muzeum w Czarnolesie autorka zaprojektowała i wykonała gobelin zatytułowany Odprawa posłów greckich.Tematem jest pierwsze wykonanie tego utworu, który jest uznany przez znawców literatury za nowatorskie dzieło - pierwszy dramat sceniczny napisany po polsku, jako nowy nieznany dotąd w literaturze gatunek. Inscenizacja utworu
odbyła się w Ujazdowie – rezydencji królowej Anny Jagiellonki, w dniu 12 stycznia 1578 roku, dla uświetnienia uroczystości zaślubin Jana Zamoyskiego z Krystyną z Radziwiłłów.
Autorka przystępując do pracy nad tym gobelinem, podjęła się ustalenia realiów,
dotyczących miejsca, osób obecnych na uroczystościach, ich sylwetek, stroju, oraz poznanie stylu wystawiania sztuk scenicznych w XVI wieku. Studia swoje oparła na drzeworytach, iluminowanych rękopisach oraz arrasach wawelskich.
W górnej części gobelinu, postacie autorów – wsparty na mieczu król Troi Priamus, Antenor, ucharakteryzowany na podobieństwo Kochanowskiego, rotmistrz, więzień i zamglona postać Kasandry.
Wśród gości uczestniczących w przedstawieniu widzimy króla Stefana Batorego, Annę Jagiellonkę, Jana Zamoyskiego, Krystynę Radziwiłłównę. Rozpoznać można również inne postaci jak: Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła, najstarszego brata Krystyny, Katarzynę z Lubomirskich Ostrogską, Elżbietę Zamoyską, siostrę Jana Zamoyskiego oraz Mikołaja „Rudego” Radziwiłła. Na pierwszym planie damy dworu i Wojciecha Oczkę, lekarza
nadwornego, któremu powierzono inscenizację dramatu.
Autorka swoje postacie ubrała w niezwykle barwne, renesansowe stroje. W kolorystyce dominuje jasna czerwień, złoto, zieleń i róż. W prawym, dolnym rogu gobelinu postać błazna królewskiego Stańczyka.
W bordiurze z lewej strony tarcza herbowa i insygnia godności kanclerskiej i hetmańskiej ana Zamoyskiego, z prawej lutnia i herb Jana Kochanowskiego. Na górnej bordiurze godło królewskie Stefana Batorego, w dole tarcze z herbami Krystyny Radziwiłłówny Trąby i Jana Zamoyskiego Jelita. Pod nimi autorka umieściła dwa herby Ogończyk Szydłowieckich, matki Krystyny i Uhrowieckich Suchekownaty, matki Zamoyskiego.